1442579.jpg
60-luvun kasvatille se ainoa oikea ja  aito  versio Pienestä Ankanpojasta on Kipparikvartetin. Kipparikvartetin levytys yhdessä Metrotyttöjen kanssa ilmestyi vuonna 1952. Siinä oli jänniä ääniä laidasta laitaan. Korkeata ja matalaa, iloista ja vielä sopivasti pelottavaakin. Kuvassa kvartetin jäsenet Auvo Nuotio, Teijo Joutsela, Kauko Käyhkö, Olavi Virta ja Harry Bergström.


Pieni ankanpoikanen
(Little White Duck)
säv. Bernard Zaritzky
suom.san. Kyllikki Solanterä

Pieni ankanpoikanen, polskutteli veessä, pien' ankanpoikanen, lumpeenlehden eessä.
Se haukkasi lehdestä palasen ja sanoi sitten: "Mä olen iloinen. Olen ankanpoikanen, polskuttelen veessä. Kuak, kuak, kuak!"

Pieni sammakko, kurnutteli veessä, pien' sammakko, lumpeenlehden eessä.
Se sieppasi suuhunsa palasen, jota ankka söi, ja sanoi: "Olen iloinen. Olen pieni sammakko, kurnuttelen veessä. Krrr, krrr, krrr!"

Pieni vesikirppu myös uiskenteli veessä, pien' vesikirppu myös, lumpeenlehden eessä.
Ui luokse ankan ja sammakon ja sanoi niille: "Iloinen tää veikko on. Olen vesikirppu vain, uiskentelen veessä. Kuik, kuik, kuik!"

Pieni käärme veikeä, kiemurteli veessä, pien' käärme veikeä, lumpeenlehden eessä.
Pois pelotteli muut, vesikirppusen, söi suuhunsa ja sanoi:" Olen iloinen. Olen käärme veikeä, kiemurtelen veessä. Ssss, ssss, ssss!"

Pieni lumpeenlehti vain, yksin kelluu veessä, pien' lumpeenlehti vain, matalassa veessä.
Ei sammakkoa näy, eikä ankkaakaan, pois käärme ui vesikirppu vatsassaan.
Pieni lumpeenlehti vain, yksin kelluu veessä. Buuu, huuu, huuu!

1442591.jpg


Kuvat: Tampereen Pukutehtaan Ritaripuku-mainos vuodelta 1952.
Sanat: Laula kanssamme rakkaimmat lastenlaulut- kirjasta (Valitut Palat 1990)