Jokseenkin kauhistuneena seuraan nyt näitä perheen nuoria tuoreilla ajokorteillaan seikkailemassa.

Autokoulu vähän venähti kesän vuoksi ja inssin kummatkin läpäisivät vasta kolmannella yrittämällä. Mikä oli vain ja ainoastaan hyvä homma, tulihan lisäajotunteja joka reputuksen jälkeen ainakin viisi. Ja sehän tarkoittaa ihan pikkiriikkisen enemmän ajokokemusta.

No, hyvin on kummatkin pärjänneet ja  ihmiset ja ajoneuvot selvinneet ehjinä. Me vanhat yritämme opetella, että nyt olis kyyti tarjolla mihin tahansa ja mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Nyt olis mahdollisuus lähteä vaikka baarikierrokselle jonnekin kauemmas, hmm-m, ehkä Espooseen tai Hyvinkäälle?


Nämä hienot liikennesääntöplakaatit ovat Eljas Kahran vuonna 1927 Suomen Kuvalehdelle kirjoittamasta artikkelista "Automiehen aapiskirja - Hieman automobiililiikenteen kehityksestä Suomessa".



 Autojen määrä kasvoi 20-luvulla räjähdysmäisesti. Kahra kertoo autoja olleen Suomessa 17 230 kpl ja moottoripyöriä 4 121 kpl vuonna 1926. Ajoneuvojen määrä oli viimeisen neljän vuoden aikana kahdeksankertaistunut! Ajokortteja oli Suomessa myönnetty noin 50 000 kpl. "Ajokoulujen" tasoa Kahra moittii. Katsastusmiehen ajokokeeseen saattoi osallistua kuka tahansa, joka mielestään osasi ajoneuvoa kuljettaa. Muutoksia oli onneksi tulossa sekä katsastusmiesten ammattitaitovaatimuksiin että ajoneuvojen kunnon katsastuttamiseen.



Kuva: Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan Harley Davidson -mainos/1927