Vuodenvaihteen Wienin matkalla piipahdimme kaupungin Tekniikan museon näyttelyssä "Spurwechsel - Wien lernt Auto fahren", jossa käytiin läpi autoilun kehitystä Wienin kaupungissa. Niin siellä kuin muuallakin autot ovat muuttaneet kaupunkikuvaa valtavasti. Nykypäivän ihmisen on ehkä vaikea kuvitella maailmaa ilman autoja, vaikkei kaaraa itse omistaisikaan.

Vuoden 1903 Suomen Urheilulehdessä (autoiluhan oli silloin lähinnä urheilulaji) kerrotaan Nizzan automobiilinäyttelystä ja Wienin moottoripyöräilijäkilpailusta. Autojen ja autoilun merkitystä pohdittiin myös:

"Näyttää siltä kuin nyt olisi nousemaisillaan uusi ajanjakso automobiilin kehityksessä, sillä moottorivaunuteollisuuden teknillinen täydellisyys tekee näiden kulkuneuvojen merkityksen tavattoman suureksi."

"Vielä muutamia vuosia sitten oli automobiili kalliin hintansa vuoksi yksinomaan varakkaiden huvin välittäjänä; nyt käsitetään yleisesti sen merkitys kulkuneuvona rautateiden rinnalla. Ja rekordiajot selvittävät meille, miten työkykyiset, luotettavat, nopeat, kestävät ja mukavat moottorivaunut ovat."

 





"Berlin tarjoaa hyvän esimerkin automobiilin levenemisestä. Kaikki suuret myymälät, tehtaat y.m. lähettävät tuotteitaan yksinomaan moottorivaunuilla kaupunkiin. Yhteisvaunuja liikkuu maanteillä, postikin käyttää osittain automobiileja, samoin sotalaitos. Monet automobiilitehtaat ovat saaneet niin paljon tilauksia, etteivät ne voi tänä vuonna vastaanottaa enempää."






"Se seikka, että on ruvettu panemaan suurta huomiota automobiilin käytännöllisyyteen, osoittaa uuden ajanjakson alkamista urheilun historiassa."

"Moottoripolkupyörät työntävät hitaasti mutta varmasti tavalliset polkupyörät tieltään ja varmaankin on hevosurheilun tulevaisuudessa väistyminen automobiiliurheilun tieltä. Miksi? Siksi, että automobiiliurheilu on polkupyöräilyä ja hevosurheilua käytännöllisempi."







"20:nnen vuosisadan - sähköajan - ihmiset, joille minuutit ja sekunnitkin ovat tärkeät, eivät ehdi urheilla yksinomaan huvinsa ja terveytensä vuoksi; heidän täytyy pitää suoranaista käytännöllisyyttä silmällä."

"Ja niin syntyy käytännöllinen urheilu. Se on edistystä, ei taantumista. Sillä kuta käytännöllisempää urheilu on, sitä laajempiin kerroksiin voipi se levitä." (A.W:n)




Kuvat: Chevrolet Bel Air-mainos vuodelta 1956, autokuvat Wienin Technisches Museum/autot 1900-luvun alusta, sivuvaunullinen Puch-moottoripyörä myöhempää tekoa..